Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Cijfers Connexxion ‘kloppen van geen kant’Buspassagiers richting Schiphol willen Lijn 215 terug

Algemeen

ALMERE - De nieuwe dienstregeling van Connexxion roept nog meer protesten op. Donderdag werden protesthandtekeningen ingediend bij de gemeenteraad vanwege het opheffen van Lijn 3. Naar aanleiding van artikelen over Lijn 3 in deze krant laten nu ook busreizigers van Lijn 215 zich horen.


De buslijn 215 werd ook in december door Connexxion opgeheven. “Ook hier hebben veel reizigers last van”, schrijft busreiziger Gerrit Zentveld. “Deze bus reed vanuit Almere Buiten naar Schiphol-Oost met een meer dan goede bezetting. Bijna alle passagiers hadden ook een abonnement.” Volgens Zentveld hebben verschillende passagiers meerdere brieven en klachten gestuurd naar Connexxion. “Daar is ook op gereageerd. Het meest idiote was wel dat er werd gezegd dat in P&R Muiden 75 procent van de reizigers uitstapte. De dag nadat we dit antwoord hadden gekregen hebben wij een steekproef genomen. Niemand stapte er uit. Er kwamen zelfs vier passagiers bij.”
Ook buspassagier Ronald Stormer laat weten dat Connexxion verkeerde gegevens naar buiten brengt, waardoor reizigers gedupeerd zijn. “Connexxion stelt dat buslijn 216 ook P&R Muiden aandoet en dat de paar passagiers die van de 215 overbleven makkelijk met deze bus zouden kunnen verder reizen.”
Volgens Zentveld en Stormer kloppen de getallen die door Connexxion gebruikt ‘van geen kant’. “Er is in de bus daarom ook een handtekeningactie gestart maar helaas heeft deze er tot nu toe nog niet toe geleid dat Lijn 215 weer is gaan rijden”, aldus Stormer.
Volgens woordvoerder Rik de Vries van Connexxion was de magere bezetting van Lijn 215 wel degelijk de reden om de buslijn te schrappen. “We hebben de 216 nog rijden. De reizigers moeten dan met lijn 153 naar P&R Muiden rijden en daar overstappen op de 216.”
Stormer is niet blij met de oplossing: “Afgelopen week heeft een tiental passagiers tussen Almere en Amstelveen moeten staan in de bus. Dat lijkt ons voor een bus die over de snelweg rijdt geen goede zaak. Bij een noodstop met een snelheid van 80 km/uur zijn de gevolgen niet te overzien. Laatst lag er al een passagier in het gangpad na een noodstop bij het wegrijden.”

Extra kosten

Een bijkomend probleem is dat beide bussen (215 en 216) in het ‘Amstelland vrij abonnement’ waren opgenomen, met een fikse korting. Nu er in Almere eerst met andere buslijnen gereisd moet worden geeft dit extra kosten. Woordvoerder De Vries weerlegt die kritiek: “We hebben tien dagen lang duidelijk gecommuniceerd dat er compensatie mogelijk is onder drie voorwaarden: je moet Almeerder zijn, kunnen aantonen dat je van de 215 gebruik maakte en dat je het ‘Amstelland vrij abonnement’ gebruikte. Mogelijk hebben sommige reizigers die informatie gemist. De deadline om te reageren lag op 15 januari. Maar reizigers die desondanks toch niet op de hoogte waren, mogen altijd een klacht indienen bij Connexxion Klantenservice. Niet bij de gemeente Almere, want buslijn 215 was geen gemeentelijke lijn.”

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto