Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Bewoners Stedenwijk pleiten voor Growing Green: ‘Geen autoweg naast Rondje Weerwater’

Algemeen

STEDENWIJK – Een autoweg op de plek van een bomenrij. Een sloot op de plek van bosjes en gras op de plek van een bos. Bewoners van Stedenwijk lieten wethouder Henk Mulder vorige week weten bezorgd te zijn om het verdwijnen van het groen in hun omgeving als de plannen van Rijkswaterstaat voor de uitbreiding van de A6 doorgaan.


Stedenwijk-bewoner en architect René van Zuuk kwam met een alternatief voorstel voor de aanleg van de wegen vanaf de nieuwe afslag Stedenwijk zuid van de A6 , tijdens een bewonersavond in partycentrum Spotlight. Kern van zijn idee: schuif de weg verder van het fietspad af en plaats een geluidswal.
Van Zuuk benadrukt dat het niet de bedoeling is om tegen de plannen van Rijkswaterstaat en de gemeente in te gaan, maar om ze een spiegel voor te houden. “We zijn zeker niet tegen de ontwikkeling. Maar we stellen de vraag: is dit wel wat je wilt? In de toekomst komt er bij de afslag een bustransferium bovenop de A6 op een hoogte van zes meter. Bussen en auto’s gaan vanaf daar naar beneden, naar de huizen van Stedenwijk-Zuid waardoor de bewoners geconfronteerd worden met licht- en geluidsoverlast. Daarna draait de weg richting De Fantasie en komt direct naast het bestaande fietspad te liggen. De weg dient als toegangsweg voor de nieuwe te bouwen Floriadewijk maar ook al het verkeer van McDonald’s en restaurant Onderweg zal van deze weg gebruik maken. Het wordt een erg drukke autoweg. Naast een fietspad. En dat in het Rondje Weerwater?”

Groene heuvel

Het scheiden van de drukke autoweg en het fietspad door een groene geluidsheuvel is voor alle partijen gunstig. “Voor de bewoners van De Fantasie, de bewoners van Stedenwijk, voor het groene Rondje Weerwater en voor het Floriade-verkeer. Bovendien kunnen we in het nieuwe plan een flink stuk bos behouden en blijft er op de lange termijn meer uitgeefbare grond over.”
De dubbele rij zilverpopulieren langs het fietspad aan het Bergsmapad zijn al ruim 35 jaar oud. “Ze zijn zo hoog dat de takken elkaar bovenin raken waardoor het de vorm krijgt van een kathedraal”, zegt Van Zuuk. “Het zou toch zonde zijn als je dat kapt? Datzelfde geldt voor de bomen naast de huizen aan de Heerlenstraat en voor de bomen langs het Fontanapad, die moeten allemaal wijken voor de nieuwe plannen. Eerder dit jaar is daar ook al veel groen weggehaald vanwege het hoogspanningstracé.”
Lees verder op pagina … ‘Stedenwijkers: ‘Groene omgeving willen we graag zo houden’’

IN KADER
Tot 2022

Rijkswaterstaat verbreedt de A6 voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ter hoogte van de afslag Almere Haven gaat de weg zo’n zes meter omlaag en worden meerdere toe- en afritten verlegd. ‘A6 Almere Havendreef-Almere Buiten-Oost’ is één van de vijf onderdelen van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en werkzaamheden duren daar van 2017 tot 2020/2022.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto