Hetty Vlug (Foto: aangeleverd)
Hetty Vlug (Foto: aangeleverd)

Hetty Vlug neemt afscheid van Passend Onderwijs

Algemeen

‘Onderwijs doe je samen’

Hetty Vlug neemt afscheid van Passend Onderwijs

Door Robert Mienstra

ALMERE – Hetty Vlug nam 15 juli afscheid als bestuurder van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere. Het werd tijd voor een sabbatical. Almere DEZE WEEK sprak met haar op de dag dat zij op kantoor haar sleutels ging inleveren. “Ik wilde juist in Almere werken omdat de stad een korte maar zeer bijzondere historie heeft”, zegt de oud-bestuurder.

Voordat ze naar Almere kwam, was Vlug directeur onderwijs, jeugd en zorg in Amsterdam. Toen zat zij al ruim zeven jaar in de raad van toezicht van de Zorggroep Almere. “Daardoor kende ik Almere al vrij goed. Ik wist dat er veel in Almere kan. Het is of beter was bedoeld als een stad zonder scheidslijnen, een stad waar iedereen welkom is. En dat vond ik een mooi uitgangspunt, ook voor Passend Onderwijs Almere. Bovendien kon ik hier meer doen dan alleen de wet uitvoeren.”

Coöperatie Passend onderwijs

Passend Onderwijs is er voor zowel het primair voortgezet onderwijs. Verder horen bij de coöperatie de Stichting Almere Speciaal met de Aventurijn, de Olivijn en de Bongerd (scholen voor speciaal onderwijs), het Taalcentrum en het Ortho Pedagogisch Didactisch Centrum (OPDC) ook bij Passend Onderwijs.
“Dat was een takenpakket waarbij ik me niet hoefde te vervelen”, zegt Vlug. “Daarbij is het een groot voordeel in Almere dat alle schoolbesturen verenigd zijn in de coöperatie. We streven hetzelfde doel na: ieder kind op de juiste plek.”
Vlug roemt de geschiedenis in Almere om de inclusiviteit te bevorderen. Voor het Taalcentrum heeft ze een extra woordje. “Nergens anders in Nederland bestaat een Taalcentrum voor leerlingen van 4 tot 18 jaar. In Almere wel. Hier hebben we vijf vestigingen waar kinderen die Nederlands niet als eerste taal hebben, voorbereid worden op het regulier onderwijs. Een mooi resultaat van samenwerking tussen gemeente en de coöperatie. Zo draagt alles binnen Passend Onderwijs bij aan de best passende plek voor de kinderen in het onderwijs.”

Inclusiviteit

Vlug hamert op het begrip inclusiviteit in het onderwijs. “Onderwijs moet gedragen worden door alle partijen, leerlingen, docenten, ouders en zorgprofessionals. Juist dat ‘samen’ zorgt ervoor dat Passend Onderwijs in Almere werkt”, zegt Vlug. “Inmiddels wordt de gedachte dat inclusiviteit goed is voor kinderen breed gedragen in de stad. Dat is een tijdje anders geweest. Nu hangt er op de scholen de sfeer dat als je als kind daar eenmaal binnen bent, dat er alles aan gedaan wordt om je daar te houden zodat je de eindstreep kunt halen.”

Obstakels

In de vier jaar als bestuurder kreeg Vlug te maken met obstakels zoals het lerarentekort, de druk op de jeugdhulp en de coronacrisis. Toch lukte het haar om het personeel binnen de organisatie diverser te maken. “Er kwamen meer mensen van kleur en meer mannen, zeker bij de onderwijsbegeleiders. Met hen werken we nu vooral preventief. Een goede samenwerking met de jeugdhulp en JGZ is daarbij essentieel. Vlug benadrukt daarbij de ouderbetrokkenheid. “Samen moeten we verbinding en vertrouwen opbouwen. Ouders denken soms dat onderwijs ‘individueel onderwijs’ is, dat is zeker niet zo, het is een collectief gebeuren.”

Passend Onderwijs


Het doel van Passend Onderwijs is kinderen waar mogelijk regulier naar school te laten gaan. Uitgangspunt is: regulier onderwijs waar kan, speciaal onderwijs waar nodig. Daarbij wordt in het primair onderwijs wijkgericht gewerkt aan thuis en nabij onderwijs waarbij de professionals er aan werken de ondersteuning van kinderen en gezinnen zo efficiënt mogelijk tot stand te brengen.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto