Karin en haar collega's krijgen van alles naar hun hoofd geslingerd. (Foto: Adobe Stock)
Karin en haar collega's krijgen van alles naar hun hoofd geslingerd. (Foto: Adobe Stock) navee - stock.adobe.com

Medewerkers GGD krijgen veel naar hoofd geslingerd

Algemeen

ALMERE – “Ik heb van alles naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Wij krijgen de wind van voren als er iets niet goed is gegaan, en worden bijvoorbeeld fors uitgescholden wanneer Oostenrijk strengere maatregelen neemt en mensen niet op wintersport kunnen. Je moet bij dit werk inderdaad een brede rug hebben.”

Door Marcel Beijer

Karin* is medewerkster bij het callcenter van de GGD. Ze krijgt mensen aan de telefoon met vragen over corona, het inplannen van testafspraak of vaccinatie. “Dat is compleet ander werk dan waarvoor ik in 2016 werd aangenomen”, zegt Karin. “Mensen belden toen voor een afspraak voor een spreekuur of om informatie over SOA’s of abortus.”
Het werk voor Karin en haar collega’s veranderde radicaal toen in 2020 Corona vanuit China ook Nederland in de greep kreeg. “In het begin was het allemaal nieuw en waren de bellers vooral heel angstig. Soms kwamen er ook wel gekke vragen. Zo vroegen mensen of ze nog wel bij de Chinees eten konden afhalen of een pakketje konden aannemen als die van Ali Express kwam. We gaven vooral veel uitleg en er was begrip voor de maatregelen.”

Onredelijker

Sinds 2020 komt er van Karins eigenlijke werk niks meer terecht. “Het draait alleen nog maar om Corona”, zegt Karin. “En naarmate de crisis langer duurt veranderde ook de houding van de mensen steeds meer. De vriendelijkheid ging over in chagrijn en dat werd steeds erger. Mensen worden onredelijker. Soms begrijp ik de boosheid van mensen ook wel. Dan zijn ze bijvoorbeeld van het kastje naar de muur gestuurd en daar word je niet vrolijk van, uiteraard. En dan krijgen wij het voor onze kiezen. Het merendeel van de bellers is negatief. We krijgen van alles naar ons hoofd geslingerd.”
Zo werd Karin door een beller persoonlijk verantwoordelijk gehouden als hij zou komen te overlijden. “En een jongere belde dat hij door mijn schuld niet op wintersport kon. Terwijl dat een beslissing van Oostenrijk was. Dan denk ik: joh, beheers je agressie. Wij zijn ook maar mensen van vlees en bloed.”

Hulp

Is het werk nog wel leuk om te doen? Karin: “Je wordt soms wel moe van die agressiviteit. Maar uiteindelijk doe je dit om mensen te helpen. Ik werk gelukkig in een team dat elkaar steunt en ook de leiding houdt goed in de gaten of we er niet aan onderdoor gaan. Mensen hebben sinds 2020 echt een veel korter lontje gekregen. Ik denk ook dat ze elkaar ophitsen via de social media. Daar zie je zoveel negativiteit, niet alleen op het gebied van corona. Ik hoop echt dat daar verandering in komt. Niemand is blij met Corona, en wij doen ook alleen maar ons werk. Ik hoop echt dat mensen zich dat gaan realiseren.”

*Karin is niet de werkelijke naam van de medewerkster. Om veiligheidsreden is gekozen voor een gefingeerde naam.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto