Sidney is het complex met de groene elementen. (Foto: Almere DEZE WEEK)
Sidney is het complex met de groene elementen. (Foto: Almere DEZE WEEK)

Bewoners flat Sydney in Poort huiveren van horror-lift

Algemeen

DUIN – Bewoners van het appartementencomplex Sydney aan de Verlengde Duinvalleiweg in DUIN hebben schoon genoeg van de ‘horror-lift’ in het 22 verdiepingen hoge gebouw. Het ding hobbelt, piept en kraakt huiveringwekkend, er vallen onderdelen naar beneden en regelmatig zitten er mensen in vast. Onlangs donderde de lift zomaar vijf verdiepingen naar beneden.

Door Marcel Beijer

“Het complex staat bij de mensen binnen en buiten Almere bekend als ‘’Shitney’’, zegt bewoner Mike (die wegens privacy redenen niet volledig met zijn naam in de krant wil) “Sinds dag één van de oplevering van het complex is er trammelant en gaan er onderdelen binnen het complex kapot, wat niet adequaat wordt opgepakt. Vorig jaar werd hier een hennepkwekerij ontmanteld en ook de omgeving rond het complex is waardeloos. De modder stroomt bij elke regenval hier de hal binnen. Maar het ergste zijn de liften.”
Hij laat een litanie aan berichten zien uit de app waarin bewoners hun ervaringen delen. Zo waren er bezorgers van een meubelbedrijf die een bed kwamen afleveren op de 21e verdieping die met de lift een ‘vrije val’  van de zestiende naar de elfde verdieping maakten. ‘Dit is de zoveelste keer’, aldus de bewoner die het bed had besteld. ‘De bezorgers waren zo bang dat ze maar met het oude bed naar beneden zijn gelopen. Dit is echt te bizar voor woorden.’

Kleine kinderen

Treurig is ook het voorbeeld van twee kleine kinderen die een boodschap voor hun moeder gingen halen en in de lift vast kwamen te zitten. “Ik woon hier nu twee jaar en de ellende houdt maar niet op”, zegt Mike. “Om de haverklap zitten er mensen vast. Veel bewoners durven de lift niet eens meer in.”
Wie de alarmknop in de lift indrukt moet maar hopen dat er contact wordt gelegd. ‘Echt, je voelt je zo hulpeloos als je daar staat in een lift zonder bereik en niemand die reageert op het alarm’, schrijft een bewoonster in de app. Mike kan dat beamen: “Dat gebeurt vooral wanneer de lift weer eens vastzit onder de begane grond. Dan is er domweg geen bereik. Mensen sjouwen voor de zekerheid hun boodschappen naar verdieping 0 en pakken daar dan pas de lift. Anderen stappen er voor geen goud meer in. Laatst lag de lift er twee weken lang uit. Toen kregen we een kleine financiële compensatie.”
In de app schrijft iemand dat monteurs van liftbedrijf Otis zelf ook vast kwamen te zitten in de lift en bevrijd moesten worden door de brandweer. Een andere bewoner vat de angst kernachtig samen: ‘de veiligheid van ons allen is hier in het geding’.

Harde kritiek

“De bewonerscommissie  heeft de klachten herhaaldelijk doorgegeven”, zegt Mike. “Een aantal weken terug is er nog een informatiemiddag georganiseerd waarin er harde kritiek was op projectontwikkelaar Amvest en de makelaardij Van der Linden die de verhuur regelt. De huren in dit pand variëren van 1000 tot 1800 euro per maand. Sommige huurders weigeren de servicekosten van 45 euro nog te betalen. Maar het is dweilen met de kraan open. Vandaar dat we naar de krant stappen.”

Reactie

In een gezamenlijke reactie laten Van der Linden en Amvest weten niet via de media te willen communiceren. “We zijn van de klachten op de hoogte en we hebben goed contact met de voorzitter van de huurdersvereniging die niet achter de klachten zegt te staan”, zegt een woordvoerder van Amvest. “We vertrouwen dat we de problemen binnen een paar maanden kunnen oplossen.”
Mike slaakt een diepe zucht. “Dat roepen ze al twee jaar. Onze vereniging heeft niet eens een voorzitter en daarbij is er pas vanuit Amvest intensief contact gelegd met de vereniging sinds duidelijk is geworden dat alle ellende van de afgelopen twee jaar naar buiten is gekomen. Daarvoor werd er met geen blik naar ons gekeken en werden onze klachten totaal niet serieus genomen.

Uit de krant