Zakelijke klasse en een snufje dynamiek (Foto: aangeleverd)
Zakelijke klasse en een snufje dynamiek (Foto: aangeleverd)

Volkswagen ID.7 elektrische zakenlimousine

Auto

ALMERE - De ‘gewone’ elektrische ID-modellen zijn door de consument nogal stroefjes ontvangen. Als antwoord zet Volkswagen stevig aan met nieuwe modelgeneratie: wél elektrisch, maar met hun wortels in het vertrouwde VW.

Door Rob van Ginneken

Even voorstellen: de ID.7. Bijna vijf meter groot en het elektrisch rijdende (tamelijk chique) alternatief voor een Passat of Arteon. Het fastback-model toont zakelijke klasse en een snufje dynamiek. Keurige reisauto. Volgend jaar komt trouwens ook de ID.7 Tourer. Niet echt ruimer, maar wel met een nog bijna klassiek ogend stationwagen koetswerk. Meer ruimte hoeft trouwens zeker niet, want de nieuwe grote Volkswagen is al een joekel van een limousine. Met een grote achterklep en een riante bagageruimte (525 liter). Dast doen niet veel concurrenten hem na. Over laden gesproken: het klepje voor het opladen zwaait omhoog, als afdakje.

Fraaie afwerking

Ook van binnen neemt de ID.7 ook een grote stap. Zijn kleinere broeders kregen (terecht) kritiek te verduren over afwerking, gebruikte materialen en tegenstribbelende elektronica. Dat doet de nieuwe elektrolimousine allemaal aanzienlijk beter. Voor en achterin is alles strak afgewerkt en zeker van businessclass kwaliteit. Op de achterbank is het riant toeven – tenzij je heel lang bent – en de voorstoelen zijn apart een compliment waard. Ook hoe ze er uitzien trouwens.Volkswagen ontwikkelde een geheel nieuw dashboard met een groot centraal beeldscherm en voorruitprojectie van de belangrijke informatie. Dat rechtvaardigt het minuscule meterpaneeltje voor je neus. Zogenaamde augmented reality projecteert zelfs extra navigatie-informatie over de weg vooruit. Ogenschijnlijk op het wegdek geprojecteerd. Prettig om te weten: geen bugs in de bediening en software, voor zover we konden merken.

Krachtig zoeven

Volkswagen heeft een nieuwe en naar ze zeggen veel ‘zuiniger’ aandrijving ontwikkeld. Met zijn 286 pk zoeft de ID.7 met grote –stille - stappen als een sportbolide gesoigneerd vooruit. Met zijn 77 kWh accupakket haal je (WLTP-meting) inderdaad ruim 600 kilometer. En als je zoals wij vlot doorrijdt nog altijd een kilometer of 450. Met zijn comfortabele vering en solide weggedrag is het een auto voor de meest veeleisende rijders, maar dan met een ingetogen merk op de achterkant. Bijkomend pluspunt: hij wordt in tegenstelling tot menig concurrent in. Duitsland gebouwd. Volkswagen start dit jaar met de luxe Pro Business versie van 64 mille, maar er volgen natuurlijk iets soepeler te behappen uitvoeringen.

Ook van binnen een luxe limousine (Foto: aangeleverd)
Een grote achterklep en een riante bagageruimte  (Foto: aangeleverd)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto