De Evenaar wordt inmiddels gezien als zeer onveilig (Foto: Fred Rotgans)
De Evenaar wordt inmiddels gezien als zeer onveilig (Foto: Fred Rotgans) Fred Rotgans

Waarom is de Evenaar aangelegd zoals hij nu is?

Algemeen

BUITEN – De stad Almere is ontstaan op de tekentafel. De plannenmakers konden dus ook de infrastructuur van tevoren zo ideaal mogelijk realiseren. Hoe kan het dan toch zo zijn dat de Evenaar in Buiten zo’n drukke en gevaarlijke weg is geworden? Een uitleg aan de hand van de geschiedenis.

Door Marcel Beijer

Om te begrijpen hoe de Evenaar ontstaan is moeten we terug naar het eind van de jaren ’70, toen men zich op het stadhuis realiseerde dat door de doolhofstructuur van Almere Haven mensen makkelijk verdwaalden. De oplossing voor Almere Stad, waar lusvormige dreven waren ingetekend, bleek echter ook niet ideaal. Wijs geworden door deze ervaringen bedachten de plannenmakers daarom voor het stadsdeel Buiten wegen met eenvoudige, rechte lijnen in een H-vormige drevenstructuur. De dwarsligger van de H bleek in de praktijk lastig om uit te werken, vanwege de geplande busbaan zuidelijk langs het spoor. Daarom werd gekozen om een dubbele dwarsligger te maken. Niet één drukke, ongelijkvloerse dreef vlak boven het spoor, (zoals de Waddendreef in Stad) maar twee rustigere wijkwegen, met als doel het verkeer te spreiden, en daardoor gelijkvloers oversteekbare wegen te krijgen. Er werden ‘weerstanden’ toegevoegd, door de vier inprikkende dreven richting centrum te laten afbuigen. Dat moest ervoor zorgen dat automobilisten de weg niet zouden gaan gebruiken om lekker snel op de A6 te komen. 

Groene as

Voor de uitwerking werd gekozen om een bede groene as aan te leggen, vergelijkbaar met de Maliebaan in Utrecht en de Apollolaan in Amsterdam. Aanvankelijk was de Evenaar bedoeld als de dwarsverbinding tussen de beide zuidelijke dreven, de Buitenhoutsedreef en de Spectrumdreef, met een maat van 100 meter breed en 1600 meter lang. Deze laan beviel de stedenbouwers zó goed dat deze jaren later uiteindelijk twee keer zo lang werd doorgetrokken, bijna helemaal tot aan de Buitenring.

Drie opties

De plannenmakers wilden het auto- en busverkeer over de Evenaar zich in oost-west richting zou afwikkelen en zo werden drie opties uitgewerkt waarvan er slechts één haalbaar was: om de doorstroming van de bus te waarborgen moesten die, als enige plek in Almere, gebruik gaan maken van de voorrangsweg. Op die manier zou ook de middenberm van de Evenaar groen kunnen blijven.

Largas

In de uitwerking van het verkeerskundig ontwerp van de Evenaar (in 1987) was het lange, gestrekte karakter een punt van zorg voor de verkeersveiligheid. Daarom is bij de detaillering van de kruisingen veel aandacht besteed om die zo klein en overzichtelijk mogelijk te houden. Het principe om compacte kruisingen met smalle, gescheiden rijstroken toe te passen, maar zonder telkens te hoeven stoppen voor verkeerslichten, is vele jaren later bekend geworden als ‘Largas’ (LAngzaam Rijden GAat sneller).

Geen verkeerslichten

Een gemiddeld lagere snelheid en minder stilstaan door het ontbreken van verkeerslichten zou moeten leiden tot een betere doorstroming en grotere veiligheid. Zo zijn er bewust geen linksaf- of rechtsaf stroken toegepast, zodat het afslaande verkeer het achteropkomende verkeer vanzelf afremt. Ook werden voor de kruisingen verkeersdrempels geplaatst en zorgt de smalle wegbreedte ervoor dat voetgangers en fietsers veilig in korte tijd over kunnen steken. Tot slot werden in de middenberm midden-geleiders met een oneffen verharding voor afslaand vrachtverkeer, ter verkleining van het kruisingsvlak. De vormgeving van de Evenaar-kruisingen is daarmee veel compacter en tegelijkertijd ook afwijkend vergeleken met de kruisingen op de dreven elders in de stad.

Groei

Door de groei van Almere Buiten, en het feit dat aan de andere kant van het spoor de Kalenderweg veel minimalistischer werd aangelegd dan de bedoeling was, is de Evenaar veel drukker geworden dan de plannenmakers destijds konden voorzien. Tegenwoordig komt de weg daarom vooral in het nieuws door de vele aanrijdingen. Op het stadhuis wordt momenteel gebroed op aanpassingen die de weg veiliger moeten maken.

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto