De Floriade trekt veel minder bezoekers dan gehoopt (Foto: Almere DEZE WEEK)
De Floriade trekt veel minder bezoekers dan gehoopt (Foto: Almere DEZE WEEK) ROBERT MIENSTRA

Bezoekersaantal Floriade valt ‘enorm tegen’: 33,8 miljoen extra kosten

Algemeen

ALMERE - Het aantal bezoekers aan de Floriade in Almere valt ‘enorm tegen’. Dat liet de organisatie vanmiddag weten in een ingelaste persconferentie. Het bezoekersaantal is naar beneden bijgesteld van 2 miljoen naar 1,2 miljoen. Dit leidt tot een grote financiële tegenvaller met een verwachte extra kostenpost van 33,8 miljoen euro.

De persconferentie werd gezamenlijk gehouden door directeur Hans Bakker van de Floriade BV en de wethouders Jan Hoek en Julius Lindenbergh, die duidelijk aangeslagen was.

Financieel betekenen de lagere bezoekersaantallen dat er 24,3 miljoen euro minderomzet uit kaartverkoop en horeca komt. Met extra kosten, zoals COVID-aanpassingen en de lagere omzet uit parkeren betekent dit een tegenvaller van 33,8 miljoen euro. Dit moet de gemeente verwerken in haar jaarrekening over 2021. Eerder liet directeur Hans Bakker zich ontvallen dat hij op 3 miljoen bezoekers hoopte.

232.000 bezoekers

Sinds de start van Floriade Expo 2022 bezochten 232.500 mensen de Expo. Dat is ongeveer een derde van de verwachte bezoekersaantallen. Op basis van deze cijfers is het scenario van 2 miljoen bezoekers niet meer reëel. De Floriade BV heeft aangegeven een aantal maatregelen in te zetten om uiteindelijk op 1,2 miljoen bezoekers uit te komen.

Oorzaak

Als oorzaak van de deceptie wijst de organisatie naar een onderzoek van Motivaction dat ze hebben laten uitvoeren en waaruit blijkt dat sinds corona een verandering in het recreatiegedrag heeft plaatsgevonden. Dagattractiebezoekers die geïnteresseerd zijn in bloemen en planten geven aan dat deze interesse de afgelopen jaren gelijk is gebleven of is toegenomen. Nederlanders blijken daarnaast minder vaak dagattracties te bezoeken dan voor corona. Ook wordt uit het onderzoek van Motivaction duidelijk dat de huidige toegangsprijs door sommige doelgroepen als hoog wordt ervaren, vooral onder druk van de huidige hoge inflatie en energiekosten.

Stroeve start

Na de coronapandemie moest er in de eerste weken na de opening nog veel gebeuren op het Floriadeterrein. De stroeve start leidde in het begin tot negatieve publiciteit en reviews. Zeker sinds begin mei is het terrein volgens de organisatie uitgegroeid tot een volwaardig park, met vele mooie activiteiten, en een volgroeid arboretum. Dit geven ook bezoekers aan in reviews.

Extra maatregelen

Om meer bezoekers te trekken neemt de Floriade BV maatregelen. Het gaat onder andere om extra inzet van marketingcampagnes voor zowel het brede publiek, als gericht op specifieke doelgroepen en een aantrekkelijker prijsniveau. Daarnaast gaat de Floriade BV het ticketingproces verbeteren, kunnen bezoekers met gratis highlight tours het Floriade-park ontdekken en wordt de beleving bij de entreegebieden verhoogd. De Floriade duurt nog tot en met 9 oktober. Floriade BV en de gemeente doen er samen alles aan om zo veel mogelijks bezoekers naar de Floriade te trekken.

Financiële consequenties

Financieel betekenen de lagere bezoekersaantallen 24,3 miljoen euro minder omzet uit de kaartverkoop en horeca. Met extra kosten zoals COVID-aanpassingen en de lagere omzet uit parkeren, betekent dit een tegenvaller van 33,8 miljoen euro. Dit verwerkt de gemeente Almere in haar jaarrekening van 2021. De gemeente is met het Rijk en de provincie Flevoland, de andere founders van de Expo, in gesprek over het nemen van gezamenlijke verantwoordelijkheid van de financiële consequenties.

Uit de krant