Het paviljoen van Duitsland op de Floriade Expo in Almere. (Foto: Almere DEZE WEEK)
Het paviljoen van Duitsland op de Floriade Expo in Almere. (Foto: Almere DEZE WEEK)

‘Misschien eist Floriade teveel van bezoeker’

Algemeen

ALMERE – Duizenden artikelen zijn er de afgelopen maanden in Duitse kranten verschenen, er was aandacht in talloze Duitstalige websites . “Daar zat niet één negatief artikel tussen”, zegt Claudia Goelz van het PR-bureau Ned.Work, gespecialiseerd in ‘groene’ thema’s. “Dit is de derde Floriade die ik in Duitsland promoot en in die jaren is de Floriade wel van opzet gewijzigd. Zeker de Almeerse Floriade heeft een thema dat de diepte in gaat: hoe kunnen drukbevolkte steden ‘groen’ worden in de toekomst. Dat is echt wat anders dan een dagje lol maken in de Efteling of bloemen kijken in de Keukenhof.”

Door Marcel Beijer

Goelz verbaast zich over de negatieve pers die de Floriade gekregen heeft in ons land. “Dat is heel anders dan in Duitsland. Hier is niet één negatief artikel verschenen. Mensen komen ook enthousiast uit Almere terug. Er waren hier mensen die een halve dag bij het pand van Aeres hadden rondgelopen en alleen daardoor al enorm geïnspireerd raakten. Ze bleven een poosje in de stad en kregen uitleg over de bijzondere jonge, snelgroeiende stad. Echt, het positieve potentieel van de Almeerse Floriade is veel groter dan alleen de kosten. Het is natuurlijk wel typisch Nederlands om altijd over de kosten te beginnen.”

Goelz begrijpt evenwel het chagrijn dat de hoge kosten op de schouders van de Almeerders rust. “Hoe ze dat moeten oplossen, weet ik niet. Maar je kan echt zeggen dat deze Floriade Expo moedig en toekomstgericht is en dat er een nieuwe woonwijk overblijft. Dat aspect mis ik soms bij de Nederlanders.”

Verdedigen

Volgens Goelz heeft de Floriade marketingtechnisch te weinig duidelijk kunnen maken dat de Expo iets anders is dan bijvoorbeeld de Keukenhof. “Het is inderdaad lastig om uit te leggen wat een arboretum is. Ik bereid mijn klanten daarop voor door ze vooraf die informatie te geven. Je kan over de Floriade lopen en je een dag lang verwonderen over de mooie dingen die je ziet, maar als je de diepte in wilt kan je er echt dagen rondlopen. Er is zoveel te zien.”

Goelz zucht na de vraag of de Almeerse Floriade wellicht de laatste in de serie zal zijn. “Dat zou best wel eens kunnen. Vroeger werd het evenement gesteund door grote belangenverenigingen die nu niet meer bestaan. En een Floriade eist veel van de bezoekers. Zeker als de verwachting wordt gecreëerd dat het een soort Keukenhof is. Het is véél meer. Ik laat me niet uit of de organisatie daar de plank heeft misgeslagen. Ik merk wel dat het enthousiasme van Duitsers die ik naar de Floriade heb gestuurd groot is. Ik hoop echt dat het bezoekersaantal nog aantrekt. Dat gun ik de Almeerders.”

Uit de krant