Snoei- en rooiwerkzaamheden bij De Groene Kathedraal. (Archieffoto: Land Art Flevoland)
Snoei- en rooiwerkzaamheden bij De Groene Kathedraal. (Archieffoto: Land Art Flevoland)

Masterplan voor collectie landschapskunst in Flevoland

Algemeen

FLEVOLAND - Om de Flevolandse landschapskunstwerken langdurig te beschermen is volgens de stichting Land Art Flevoland meer nodig dan het reguliere onderhoud en de reeds uitgevoerde restauraties. Daarom is in samenwerking met de eigenaren van de kunstwerken - vijf Flevolandse gemeenten en drie natuurorganisaties - een Masterplan opgesteld. 

“De kunstwerken zijn kwetsbaar door hun ouderdom, hun afgelegen ligging, ontwikkelingen in het landschap of doordat ze niet bekend genoeg zijn”, vertelt curator Martine van Kampen van Land Art Flevoland. “Samen met de eigenaren hebben we geïnventariseerd wat wenselijk en nodig is voor het beheer en onderhoud. Ook wordt bekeken hoe we de publieksvoorzieningen bij de kunstwerken kunnen verbeteren.”

In samenwerking met Provincie Flevoland en dankzij bijdragen van de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds en het BPD Cultuurfonds is in 2022 een eerste start gemaakt met de uitvoering van het Masterplan. “De eerste zaadjes zijn geplant. Zo is De Groene Kathedraal in Almere grondig gerestaureerd en heeft Observatorium van Robert Morris in Lelystad een opknapbeurt gekregen. Ook Sea Level en Aardzee in Zeewolde gaan we aanpakken, maar dat is nog best ingewikkeld”, aldus Van Kampen.

Gezamenlijk optrekken

Sinds 2019 brengt Land Art Flevoland alle eigenaren van de kunstwerken bij elkaar voor een jaarlijks overleg over het beheer en onderhoud en het delen van kennis en informatie. “Het leek ons goed als de eigenaren en de beheerders meer gezamenlijk zouden optrekken. We hebben de benodigde werkzaamheden en behoeftes geïnventariseerd en samengevoegd in één plan. In dit Masterplan staan projecten die aan de ene kant belangrijk zijn voor het behoud van de kunstwerken, en die aan de andere kant ook de beleving voor bezoekers verbeteren. Zo krijgen de informatieborden en de zitplekken bijvoorbeeld een upgrade. Ook worden er 3D-scans gemaakt van de kunstwerken, waarmee 3D-geprinte schaalmodellen worden gemaakt. Verder worden alle kunstenaars geïnterviewd over hoe zij de toekomst van hun werk voor zich zien.”

Samenwerking met M. 

Stichting Land Art Flevoland werkt ook samen met M., het kunstmuseum in oprichting. “Deze samenwerking staat los van het masterplan, waarmee we al langer bezig zijn. Als het nieuwe kunstmuseum er in de toekomst daadwerkelijk komt, is het plan dat wij daar als stichting mee gaan fuseren. Wel werken we alvast samen aan publieksactiviteiten bij de landschapskunst, zodat deze kunstwerken in Flevoland en daarbuiten nog bekender worden. Mocht het museum er toch niet komen, dan gaan wij door op de oude weg.” 

Levende collectie

De Flevolandse landschapskunstwerken vormen een ‘levende’ collectie. Er worden nieuwe kunstwerken aan toegevoegd, maar de kunstwerken zelf zijn ook onderdeel van de levende natuur. Ze zijn zorgvuldig afgestemd op de omgeving en vertellen het verhaal van onze polder. Sachi Miyachi werkt op dit moment aan het ontwerp voor een nieuw landschapskunstwerk met de titel Reed Bank Cycles, voor bij het Weerwater. Hierover is momenteel een presentatie te zien in het Stadsarchief Almere, als onderdeel van de tentoonstelling Water-Polder-Weerwater. “Dit kunstwerk wordt gemaakt in opdracht van de gemeente Almere. De provincie bepaalt straks uiteindelijk of het onderdeel wordt van de Flevolandse collectie”, aldus Van Kampen. Zij benadrukt tot slot dat de landschapskunstwerken openbaar en publiek toegankelijk zijn. “Ze zijn van en voor iedereen, ook voor toekomstige generaties.” 

Meer informatie over de landschapskunstwerken vind je op www.landartflevoland.nl

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto