Een meer volwassen SUV-model (Foto: aangeleverd)
Een meer volwassen SUV-model (Foto: aangeleverd)

‘SUV voor de smalle beurs’ flink opgewaardeerd

Auto

ALMERE - De Duster is al dertien jaar een opmerkelijk succesverhaal. Bijna een merk op zich, zo sterk is de naam. De binnenkort te lanceren nieuwe generatie maakt glashelder dat de Roemeense Renault-dochter op alle fronten stappen neemt.

Door Rob van Ginneken

Niet voor niets horen ze bij de bestverkochte merken in Europa. Hun volgende nieuwsfeit is de lancering van een compleet nieuwe Duster. Dacia houdt wel vast aan hun filosofie: genoeg is genoeg. Geen elektrische stoelen bijvoorbeeld, want die zijn duur en wegen meer. Moet je allemaal meeslepen, zegt hun topman Le Vot dan glimlachend. “Dat kost brandstof en je verliest dynamiek. We investeren liever in zaken als de gratis optie van bifuel-motor. Op benzine of LPG naar gelang dat uitkomt. Dat scheelt tien procent aan uitstoot. En je tankt nog veel goedkoper ook.”

In de aanval

Er rijden in Europa al miljoenen Dusters rond. Bij de onthulling van de derde generatie ontpopt de Roemeen zich als een veel meer volwassen SUV-model. Hij oogt met zijn extra beschermende panelen langs de onderzijde weer stoer, maar heeft tegelijkertijd een meer volwassen en moderner design. Onderhuids leent hij techniek van diverse Renault-modellen, maar dan met een maximaal opgerekte basis. Hij meet een’ bijna middenklasse’ formaat van 434 centimeter. Ook het interieur is stevig beetgepakt en dat alles doet ons vaag denken aan chique Britse terreinauto’s. Maar dan veel betaalbaarder uitgevoerd. Vanzelfsprekend krijgt hij het aardig geavanceerde pakket van rijhulp- en veiligheidssystemen mee dat in Europa vanaf komende lente nu eenmaal verplicht wordt. In de meeste versies heeft hij een groot centraal beeldscherm, plus een eveneens digitaal meterpaneel achter het stuurwiel.

Stapje extra gezet

Bij een eerste korte kennismaking noteren we een heel prettig zitcomfort en toegenomen zitruimte achterin. Met daarachter nog plek voor een kloeke 472 liter bagageruimte. Over opbergen gesproken: Dacia lanceert een slimmigheid in de vorm van hun YouClip-systeem. Kleine bevestigingspunten door de hele auto verspreid, waaraan je met een klikbevestiging allerhande accessoires kunt klikken. Van telefoonhouder tot bergbakjes. Of een afneembaar lampje.Onder de motorkap is er een ruimere keuze. Naast de genoemde 100 pk LPG-versie is er de geavanceerde Hybrid 140 automaat. Daartussenin komt de TCe 130 mild-hybride. Allemaal brandstof besparende motoren dus. De lancering: show van Genève in februari.

De meeste versies hebben een groot centraal beeldscherm (Foto: aangeleverd)
Toegenomen zitruimte achterin. (Foto: aangeleverd)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto