Ingezonden brieven week 13 2024

Lezers schrijven

Tunnel

De tunnel van de Hospitaaldreef wordt mogelijk afgesloten voor doorgaand autoverkeer wegens de toenemende overlast gevende verkeersstroom. (ADW, 13/03). Jaren geleden, toen verbouwplannen ten noorden van station Almere Centrum kenbaar werden gemaakt, heb ik een gemeenteambtenaar gevraagd waarom geen verbindingsweg kon worden aangelegd tussen oost en west om zo het centrum te ontlasten. Zijn antwoord was, dat daar in de oorspronkelijke stadsplanning inderdaad vanuit was gegaan, maar dat hiervan werd afgezien omdat de verkeersdrukte in het centrum wel meeviel en de busbaan vrij baan moest houden. Voor mij was toen al duidelijk, dat de doorstroming in het centrum onder druk stond. Recentelijk is het terrein rond het station wederom vernieuwd, maar weer zonder verbindingsweg; een gemiste kans. Het doet mij voorkomen, dat ons gemeentelijke apparaat liever geld besteedt aan haar paradepaardjes, dan aan het welzijn van haar burgers en het oplossen van problemen. Een goede eerste stap doet raadslid Nieuwenhuizen met haar voorstel voor inschakeling van een auditcommissie om betere keuzes te maken bij besluitvorming vooraf in plaats van inschakeling van onderzoekscommissies achteraf. De gemeente kan toch echt niet al haar financiële flaters op haar burgers blijven afwentelen

Els van Zijl-Huizinga

Lucht

De gemeente heeft plannen voor het winkelcentrum naar een echte binnenstad in 2040. Wat is een echte binnenstad in 2040? Het plan kijkt 16 jaar vooruit. Over de realisering van het Floriade fiasco is 10 jaar gedaan. Voor het huidige winkelcentrum zijn zelfs woningen afgebroken. Het kon in Almere. Waarom zou er een echte binnenstad moeten zijn? Wat is er mis om voor vertier naar Amsterdam te gaan? Daar waar het probleem van parkeren en luchtvervuiling nood gedwongen opgelost moet worden. Lang voor 2040 zal bijna alles via internet gekocht worden. Dus winkels met natura producten kunnen ruim buiten het centrum geplaatst worden met daar veel gratis parkeer ruimte. Voor bereikbaarheid van het centrum kan er een aanpassing van de buslijnen zijn die elektrisch (schone lucht) 24/7 elk kwartier, of vaker een gratis rondje rijden vanaf en naar die parkeerplaatsen die buiten het centrum liggen. De meeste parkeergarages (en zelfs winkelpanden) in het centrum kunnen dan afgebroken worden en plaats maken voor woningen. Nu is er een lucht vervuild centrum. Waarom zou er een echte ouderwetse binnenstad moeten zijn? Almere is toch een nieuwe stad met nieuwe ideeën? Of zijn de inkomsten voor parkeren en andere zaken een verstorende inkomstenbron?

Luuk Helderman

Participatie

In ADW  (20/3) staat een artikel over de omstreden seniorenflat Leeghwaterhof. Volgens wethouder Veeningen ging de participatie niet goed. Een bagatellisering van een hardnekkig probleem. Er wordt niet geparticipeerd in Almere. Inmiddels proberen 23 belangengroepen dit duidelijk te maken. Mevrouw Veeningen kijkt of het mogelijk is om gedupeerde omwonenden een boom aan te bieden in hun voortuin. In welke tijd leeft deze mevrouw? Zelfs in het feodale tijdperk zouden bestuurders zich schamen voor zo’n beledigende aalmoes. De gemeenschap draait weer op voor de kosten. Vertragingen in de woningbouw, verlies van grondwaarde en procedures tot aan de Raad van State kosten een vermogen. Bewoners zullen een zucht van verlichting slaken als binnenkort Artikel 12 van kracht wordt, Een artikel van harte ondersteund door burgers die genegeerd worden.

J. J. C. Pieters

Lijntje

Onbekend maakt onbemind. Het lijntje langs voorzieningen voor daklozen en verslaafden in het centrum van Almere op 3 april zal zeker bijdragen aan meer bekendheid en dus meer begrip en betrokkenheid bij deze mensen. Er zijn rondleidingen om 11.00 uur en 14.00 uur. Ik wil u stimuleren om het artikel van Petra Onderwater (ADW 20/3) te lezen en te bewaren. Mijn vrouw en ik mochten gedurende een periode van ruim 30 jaar wonen, werken en leven tussen dak- en thuislozen. Wij waren ‘bekend met deze mensen en hadden hen lief’. Wij mogen blij zijn met de ‘onderlinge samenwerking tussen de Amethist, Kwintes, het Leger des Heils, mensen van de gemeente, politie, handhavers en zeker de professionals van de GGZ. Bij een vorig bezoek aan een ‘opendag bij de Amethist ’, was ik getroffen door de professionele- en liefdevolle werkwijze van de medewerkers en de sfeervolle ruimten, waarvan verschillende afgestemd zijn op privacy van bewoners en hulpvragers. Het lijntje langs voorzieningen voor daklozen en verslaafden in het centrum, zal mogelijkheden bieden om de doelgroep, de werkgebieden en elkaar beter te leren kennen.

Jo Bosma

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto