De Enyaq is misschien wel de slimste keuze als je een elektrische middenklasser van het Volkswagen-concern zoekt. (Foto: Skoda Auto)
De Enyaq is misschien wel de slimste keuze als je een elektrische middenklasser van het Volkswagen-concern zoekt. (Foto: Skoda Auto) ŠKODA AUTO

Skoda Enyaq Coupé RS iV biedt extra dynamiek

Auto

ALMERE - De Enyaq is misschien wel de slimste keuze als je een elektrische middenklasser van het Volkswagen-concern zoekt. Technisch lijken ze allemaal als druppels water op elkaar, maar als merk biedt Skoda nu eenmaal extra veelzijdigheid en ‘waar voor je geld’. Met de nieuwe Enyaq Coupé RS iV zetten ze duidelijk éven een andere pet op.

Door Rob van Ginneken

Hij staat pas net bij de Skoda-dealers en wat ons betreft is het vooral een visitekaartje dat het Tsjechische merk nog wat prominenter op de kaart zet. Om met de deur in huis te vallen: als topmodel heeft hij een gespierd prijskaartje. Als je er eentje vindt bij een dealer kost hij tegen de 60 mille en nu ‘op maat’ besteld wordt de 2023-prijs helaas dik 65. Een premium prijsklasse.

Het goede nieuws is dat er ook minder krachtige uitvoeringen komen die een stuk minder kosten. Deze Enyaq Coupé RS iV is nu eenmaal een exclusieve Gran Turismo uitvoering. Hij levert via twee elektrische motoren zo’n 300 pk en een machtige trekkracht. Voor- en achterwielen worden aangedreven. Goed om te weten: er mag voor bedrijf en vrije tijd een 1.200 kilo zware aanhanger achter. Daarbij geeft zijn vierwielaandrijving een veel zekerder rijgedrag en extra tractie op gladde wegen.

Skoda trekt sowieso een blik volveiligheidssnufjes en rijhulpsystemen open. De bediening loopt voor een deel via het grote beeldscherm en veel van de informatie krijg je ook via de heldere voorruitprojectie. Ook het fraaie audiosysteem verdient een pluim.

Dynamiek en comfort

De Coupé RS iV beschikt over een automatisch elektronisch geregeld onderstelsysteem. Je kunt daarbij natuurlijk ook zelf bijvoorbeeld de sportstand kiezen. De pure prestaties zijn ondanks zijn hoge gewicht aardig indrukwekkend – vooral de acceleratie. De Skoda is in klassiek ‘RS-traditie’ een toefje verlaagd en biedt extra veel dynamiek in het bochtenwerk. Gelukkig levert de Enyaq Coupé RS iV niet veel in als reisauto. Het zitcomfort is voor- en achterin juist prima voor elkaar. Er zijn sportievere auto’s, maar pretfactor en ontspannen rijden zijn hier netjes uitgebalanceerd. Wat zeker opvalt is de enorme bagageruimte. Prettig gegeven is ook de enorme accu onder de vloer, die met zijn bijna 80 kWh in theorie dik 500 kilometer haalt. In de praktijk eerder 400 kilometer, maar ook dat is niet verkeerd. Laden kan tot 135 kW en kost dus niet te veel tijd.

Uit de krant