De Lexus LBX. (Foto: Daniel Reinhardt/LEXUS)
De Lexus LBX. (Foto: Daniel Reinhardt/LEXUS)

Lexus LBX: luxe in compacte verpakking

Auto

ALMERE - De LBX is wat je noemt de Benjamin in de Lexus-modellenlijn. Een handzame premium auto. Als compacte SUV biedt hij letterlijk op kleinere schaal veel van de comfort- en veiligheidstechnologie uit zijn grotere broers.

Door Rob van Ginneken

Uiteraard biedt het Japanse luxemerk een hoger niveau van afwerking dan bijvoorbeeld zijn neef Toyota Yaris Cross. Ze zijn op dezelfde basis is gebouwd en met vier meter negentien lengte ook ongeveer even groot. Maar onder het motto ‘klein maar fijn’ mikt hij op een heel andere doelgroep die SUV-achtige modellen van pakweg Audi, Mini of DS op zijn boodschappenlijst heeft staan. Deze Lexus wordt trouwens in Japan gebouwd en niet in Europa. Gegarandeerde kwaliteit staat met stip genoteerd. Je ziet dat onder andere terug in fraaie materialen op en rondom het dashboard. Geen doorsnee kunststoffen dus. Bij de zitmeubels kun je kiezen uit diezelfde materialen: een microvezel of bedrieglijk echt lijkend kunstleder.

Geavanceerde veiligheidstechniek

Een heuse troefkaart is de nieuwste generatie van het Lexus Safety System. Als gezegd: vergelijkbaar met dat in de veel kostbaarder Lexus-modellen. Het systeem detecteert het risico op een ongeval, waarschuwt de bestuurder en grijpt indien nodig in door automatisch te sturen, remmen of de aandrijfkracht te regelen. Prettig genoeg voelt dat deze keer aardig natuurlijk aan, waar dat in minder verfijnde auto’s nogal eens ‘irritant aanwezig’ wil zijn.

De standaarduitrusting is al prima voor elkaar en wie flink de knip trekt kan dat tot grote hoogte uitbouwen met onder andere een zeer hoogwaardige geluidsinstallatie. En zelfs een hightech luchtzuiveringssysteem. Of geluidsisolerend glas.

Wel vlot, niet ruim

Het zal duidelijk zijn dat de LBX geen veelzijdigheidswonder is. Achterin is de ruimte beperkt en het instappen vraagt wat handigheid. Met name geschikt om de kids naar school te brengen. Pluspunt is de heel bruikbare bagageruimte.

Onder de motorkap geen verrassingen, want daar vind je de van Toyota bekende hydride automatische aandrijving. Maar dan in een nieuw ontwikkelde versie met 136 pk. Het is geen scheurneus, maar wil redelijk vlot vooruit. Hij rijdt verfijnd en is waar mogelijk korte stukjes elektrisch aan het werk, zodat je makkelijk 1 op 20 of zuiniger haalt.

U voelt: niet het koopje van de week. Hij is er vanaf 36 mille en de luxere versies schieten door de 40. Maar ja, de gemiddelde auto tikte in ons land vorig jaar de 46 mille aan.

(Foto: Lexus)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto