(Foto: aangeleverd)
(Foto: aangeleverd)

Peugeot 408 slaat met ‘fastback’ nieuwe wegen in

Auto

ALMERE - Met de lancering van der nieuwe 408 zou je bijna denken dat hij ‘klassiek’ ergens tussen 308 en 508 in hoort. Zo simpel liggen die zaken tegenwoordig niet. Peugeot boort nieuwe doelgroepen aan.

Door Rob van Ginneken

Als je de nieuwe 408 kort wilt neerzetten, is het van voren een broer van de 308, maar dan drie decimeter langer en een slagje hoger. Dan denk je als misschien aan een SUV, maar ook dat ligt anders. Noem het een ruime fastback met een karakteristieke achterste helft. Bij deze nieuweling is namelijk veel aandacht besteed aan een design met veel scherpe lijnen. Ook de wielen zijn trouwens aardig speels en gedurfd.

Vanbinnen? Daar krijg je een opgewaardeerde versie van het 308-dashboard. Ook al aardig strak, zoals we al een tijd je op de weg kunnen zien. Het zitcomfort is prima voor elkaar en met name op de achterbank scoort de 408 dik punten. Niet zo raar als je weet dat hij gewoon aanzienlijk groter is en een veel langere wielbasis heeft dan zijn gezinsautobroer. 

Veel ruimte

De beenruimte is gewoon riant en ondanks de aflopende daklijn is ook de speling boven je kruin best goed voor elkaar. Onder de grote achterklep vind je een uitstekend toegankelijke en vrij diepe bagageruimte. Het ligt alles bij elkaar opgeteld voor de hand dat de Peugeot 408 het bij veeleisende rijders en met name in de zakelijke markt goed kan doen. En daar hoef je nu eens geen hoge SUV voor te kiezen…

Doelgroepen

De 408 mikt op brede doelgroepen die in elk geval wel allemaal de lat hoog neerleggen. Dat zie je dus ook terug in de keuze aan aandrijfvarianten. Naast een meer bescheiden 130 pk driecilinder noteren we bijvoorbeeld twee machtige PHEV oplaadbare hybrides die op hun ingebouwde accu een kilometer of 60 fluisterstil kunnen rijden (180 en 225 pk). Peugeot schakelt letterlijk en figuurlijk over op een 8-versnellingsautomaat. Een geweldig fijne aandrijving, weten we van de 308. 

De 408 is niet het koopje van de week, met prijzen vanaf ruim 41 mille voor de 1,2-literversie. U voelt: de 180 pk oplaadbare hybride voor 46 mille is dan feitelijk veel meer auto voor zijn geld. Met dank aan zijn BPM voordeel in de prijs. Inmiddels is er op de Autosalon van Parijs ook een e-408 onthuld. Volledig elektrisch dus.

(Foto: aangeleverd)
(Foto: aangeleverd)

Uit de krant