Een bijzonder veelzijdige en ruime middenklasse ruimtewagen (Foto: aangeleverd)
Een bijzonder veelzijdige en ruime middenklasse ruimtewagen (Foto: aangeleverd)

Dacia Jogger Hybride: riante gezinsauto, businessclass talent en een budget prijs

Auto

ALMERE - De Jogger bestaat een jaar en verraste ook Dacia zelf. Meer dan 100.000 exemplaren werden er verkocht. Niet raar, want hij biedt heel veel auto voor zijn geld. Met de nieuwe Jogger Hybrid legt Dacia de lat nog hoger.

Door Rob van Ginneken

De Jogger Hybrid 140 is de eerste Dacia met hybridemotor. Als budget dochtermerk lenen ze gewoon de modernste motortechniek van het Renault-moederconcern. Daar zit het onder andere in de luxe Arkana, maar ook de Clio en Captur. De importeur ziet met name de automatische transmissie van het ‘E-tech full hybrid’ systeem als troefkaart is. Je voelt de versnellingsstapjes bijna niet en dat geldt ook voor de samenwerking tussen de beide aandrijfmotoren. Een bijzonder slim systeem dat energie terugwint bij remmen en dat in de 1,2 kWh accu onder de laadvloer bewaart. Nooit opladen dus.Werkt prima. De Jogger Hybrid trekt altijd stilletjes elektrisch op en wordt eenmaal op gang aangedreven in een samenspel tussen de 1,6-liter viercilinder, de gespierde elektromotor en een handzaam accupakket.

Samen sterk

Samen goed voor 140 pk en een opvallend soepele en rustige acceleratie. Veelal hoor je eerder rijwind dan de krachtbron, behalve als je vol op het gaspedaal leunt om in tien tellen naar de honderd te sprinten. Bij rustiger rijden laat de Jogger Hybrid - stad en provinciale weg – in verrassend veel gevallen alleen zijn elektrische motor ‘suizen’. Vaag hoorbaar.Ook deze Jogger Hybrid is een volwassen middenklasser met een budget prijskaartje. Dacia levert alleen een zevenpersoonsversie met twee (wegklapbare en uitneembare) stoelen op de derde zit-rij en die heb je vanaf 29.650 euro. Dat tel je ook neer voor een aardige VW Polo tegenwoordig. Je zit bovendien niet eens verkeerd op rij drie.Oké, hij is van binnen wat eenvoudiger afgewerkt dan premium merken, maar een probleem is dat niet. Je krijgt voor dat geld een bijzonder veelzijdige en ruime middenklasse ruimtewagen. Met een prima uitrusting en uitgekiende en zuinig rijdende aandrijftechniek. Wij haalden tijdens de introductie in Portugal probleemloos 1 op 20.

Hoger ingeschaald dan de bestaande Joggers

Met zijn 140 pk en kloeke trekkracht rijdt de Jogger Hybrid zo goed dat hij zeker ook als zakenauto in beeld komt. De rijeigenschappen zijn eerder ‘beheerst’ dan ‘dynamisch’, maar het is een redelijk rappe auto die het ook heel behoorlijk doet in het bochtenwerk. Je voelt daarbij trouwens wel goed dat hij met al die extra techniek tweehonderd kilo meer weegt dan de gewone ‘turbo driecilinder’ Jogger-versies. De besturing voelt ook wat zwaarder, vooral als je scherp instuurt. Daar staat tegenover dat de automaat bij het optrekken echt veel makkelijker en rustiger werkt. Minpuntje: in zijn hybrideversie met twee aandrijfmotoren mag hij minder trekken. Een bescheiden 750 kilogram. Zijn prijs, de automaat, het zuinige karakter en in deze klasse unieke zevenpersoons veelzijdigheid zijn een handvol troefkaarten.

De besturing voelt wat zwaarder, (Foto: aangeleverd)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto