Afbeelding
Almere DEZE WEEK

Week van de Mediawijsheid op EchnatonMedia-experts leren leerlingen nepnieuws maken

Redactie

STAD – Scholengemeenschap Echnaton trapt de ‘Week van de Mediawijsheid’ af met een groot mediaspektekal. 170 leerlingen maken zeven talkshows onder begeleiding van 25 media-experts van TMI academy en tien opgeleide Echnatondocenten. Een week lang worden de scholieren ondergedompeld in het wilde westen van het internet en de wereld van digitale media.

Echnaton zet hiermee de stap om de school digitaal geletterd te maken. De leerlingen gaan met materie aan de haal als fake news, cybercrime, online reclame en de aandachtseconomie. In een week tijd maken alle leerlingen een video over een van deze thema’s en krijgen zij theorielessen van hun eigen docenten. Leerlingen maken bijvoorbeeld zelf nepnieuws om het vervolgens beter te herkennen. TMI academy heeft tien docenten opgeleid om de theorie te kunnen geven en stuurt zelf 25 media-experts naar de school.

“Iedereen heeft de poort naar alle informatie in z’n broekzak zitten. Daarom is het van belang dat mensen net zo snel leren omgaan met deze middelen als dat ze leren lezen en schrijven”, zegt Michiel Kalverda, oprichter van TMI academy. “Doordat de leerlingen actief aan de slag gaan, leren zij sneller hoe het er in de dagelijkse praktijk aan toe gaat.”

Talkshows

Na deze week zijn de leerlingen al heel ver om zich te wapenen tegen de grote techgiganten. Ze hebben kennis waarmee ze hun ouders gaan verbazen aan de eettafel thuis. Omdat de leerlingen tijdens de week niet meer alleen ontvangers van media zijn maar mediamakers, krijgen zij deze wereld goed in de smiezen. Als klap op de vuurpijl sluiten de leerlingen de week af met zeven talkshows.

In de aula staat een pop-up studio klaar. De klassen presenteren hun zelfgemaakte video’s voor een groot greenscreen. Daarmee trappen zij de Week van de Mediawijsheid af.

(Foto: Feenstra Fotografie)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto