De Astra met volledig elektrische aandrijving. (Foto: aangeleverd)
De Astra met volledig elektrische aandrijving. (Foto: aangeleverd)

Elektrische Astra maakt indruk

Auto

ALMERE - Het was even wachten, maar Opel lanceert zijn nieuwe generatie Astra nu ook met volledig elektrische aandrijving. Na de zomer staat hij in de showrooms. Technisch geen grote verrassingen, maar het goede nieuws is wel dat hij de fijnst rijdende versie is.

Door Rob van Ginneken

Met de Astra Electric erbij is maatwerk bij dit model inmiddels troef. Het wachten was voor de Duitsers op de nieuw ontwikkelde elektrische aandrijving en accutechniek van het moederconcern Stellantis. Daarmee blijkt de ‘Electric’ de fijnst rijdende Astra in de Opel-showroom geworden. Het ‘onderhuidse’ signalement kon al raden, omdat die bijvoorbeeld ook zo bij Peugeot wordt toegepast. Met zijn 156 pk levert hij in alle rust heel verdienstelijke en soepele prestaties. 

Accupakket

Het opgewaardeerde accupakket (54 kWh) belooft 418 kilometer range. In de praktijk noteren we bij de eerste rijindrukken vrij makkelijk 350 tot 375 kilometer. Niet verkeerd. Rij je wat meer in de stad en op binnenwegen, dan is dik 400 inderdaad mogelijk.Weer opladen? Daar scoort de Astra Electric niet gek hoog. Er is kennelijk meer aandacht besteed aan het terugdringen van het energiegebruik en daar is ook wel wat voor te zeggen. Je ziet dat terug in de standaard zogenaamde warmtepomp om de temperatuur efficiënter te regelen. Maar ook allerlei aerodynamische details en de ‘gestroomlijnde’ vorm van de nieuwe wielen. Hoe dank ook: aan de laadpaal of wallbox mag je rekenen op een modale 11 kW en bij snelladen onderweg een relatief bescheiden 100 kW.

Plus en min aan ruimte

Opel staat hoog aangeschreven met zijn zitmeubels. Het strakke en behoorlijke praktische ‘pure panel’ dashboard van de bestaande Astra’s is ook een bekende. Twee grote schermen naast elkaar geven een goed overzicht. De zitruimte achterin is opvallend goed geregeld. Nu eens geen accupakket onder de hele voertuigvloer namelijk. Die energiemodules zijn onder de voorstoelen en naar achteren vanaf de bank verborgen. Prettig, want je hebt dezelfde been- en voetruimte als in een benzineversie. Helaas maakt het de laadvloer wél iets hoger. Je kunt niet alles hebben. Hoewel? Er komt rond het eind van het jaar ook een Sports Tourer ‘stationwagen’ van.Prijzen komen nog, maar we schatten: net onder de 45 mille komt.

Met 156 pk levert hij een verdienstelijke prestatie.  (Foto: aangeleverd)
De fijnst rijdende Astra. (Foto: aangeleverd)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto