Een 'kek' karretje (Foto: RvGP)
Een 'kek' karretje (Foto: RvGP)

De MG voor de massa

Auto

ALMERE - Je zou bijna denken aan rappe Opels van weleer. De nieuwe hybride MG3 is technisch en qua rijcomfort lichtjaren verder dan zijn de Duitse succesmodellen, maar heeft een beetje dezelfde DNA. Een gezinsauto zonder praatjes, bedoeld voor de gewone autokoper. Maar wel met gespierde prestaties.

Door Rob van Ginneken

Vergeet die vergelijking verder maar snel, want het Opel succesnummer van weleer gaat er tegen de hypermoderne MG3 Hybrid+ met boter en suiker in. Met een prijskaartje vanaf 22.769 euro heeft de 411 centimeter grote vijfdeurs hatchback heel veel te bieden. Zijn design oogt modern en niet te uitbundig. Een allemansvriend.In deze prijsklasse is de MG3 als redelijk ruime vijfdeurs gezinsklasse tamelijk zeldzaam. En hij vinkt nog een boel andere vakjes aan op de shopping lijst. Het zitcomfort voorin is bijvoorbeeld opmerkelijk goed. Zachte stoelen die je gek genoeg toch stevig op je plek houden. Achterin zit je als volwassen passagier heel fatsoenlijk. Met wat inschikken passen er best vijf personen in. De bagageruimte - 293 liter - houdt niet over, maar het scheelt niet gek veel met zijn concurrenten. Voor zover die er al zijn, want we hebben het over een volwaardige hybride. Voor een vergelijkbare Yaris of Clio ben je al gauw vier mille meer kwijt.

Te mooi om waar te zijn?

Een ‘kek karretje’ zegt MG. Klinkt oneerbiedig, maar er zit wat in. Ook zijn interieur ziet er zeker niet verkeerd uit en de MG3 ontplooit verbluffend goede prestaties. Druk vol op het gaspedaal en hij jakkert in een tel of acht naar de honderd. Of misschien moet je zeggen: brult. De 1,5-liter viercilinder en de sterkere elektrische motor persen er in samenwerking dik 190 pk uit. Heuse sportwagen prestaties! Een sprint naar 100 in acht tellen. Helaas klinkt het op zo’n moment achter het stuurwiel of er daadwerkelijk een racemotor in het vooronder ligt. Lekker rustig voort zoeven past veel beter. In stadsverkeer en zeker in de file rij je opvallend vaak stilletjes elektrisch. Komt de benzinemotor erbij, dan verloopt dat veelal ook rustig. Benzineverbruik tijdens een ontspannen testrit: rond de 1 op 19. Vlotter rijden: pakweg 1 op 17. De MG 3 Hybrid+ biedt een opmerkelijk uitgebreide dashboard-, comfort- en veiligheidsuitrusting. Hij stuurt wat licht maar voelt in bochten verder plezierig aan, rijdt als automaat ontspannen en heeft veel trekkracht. Ook nooit weg: zeven jaar garantie.

Zijn design oogt modern. (Foto: RvGP)
Het zitcomfort voorin is opmerkelijk goed. (Foto: RvGP)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto