Een aantrekkelijk design. (Foto: aangeleverd)
Een aantrekkelijk design. (Foto: aangeleverd)

Tweede Mazda 2 spreekt zijn talen

Auto

ALMERE - Mazda lanceert een nieuwe versie van hun ‘2’ náást de bestaande Japanse versie. Met recht Europees, want hij wordt in Frankrijk geproduceerd. Daarbij biedt hij een aantrekkelijker design en een volwaardige hybride aandrijving met automatische transmissie. Een zeldzame troefkaart in deze klasse van compacte auto’s.

Door Rob van Ginneken

Voor de automobielindustrie is samenwerken vanwege de extreem hoge milieu- en veiligheidseisen letterlijk van levensbelang. In dit geval profiteert het kleinere merk Mazda riant van beproefde Toyota-technologie. Dat doen ze slim, want precies dat merk is de oervader van hybride rijden.
Bij de Mazda 2 Hybrid gaat het er onder de motorkap dus aardig hightech aan toe. Je vindt er een combinatie van een 1,5-liter hightech driecilinder en een verrassend gespierde 80 pk elektrische motor. Die is zelfs zo sterk zelfs dat je – als je dat wilt - best een stukje volledig in de ‘fluisterstand’ kunt rijden. Bijvoorbeeld om de nachtrust in je straat niet te verstoren. Daarvoor is een speciale extra accu aan boord.
Normaal gesproken laat je de beide motoren zelf uitzoeken hoe je het zuinigst rijdt. Reken daarbij niet op sportwagenprestaties. De beide ‘torren’ werken juist eendrachtig samen om souplesse en een gunstig verbruik te realiseren. No worries. Met opgeteld 116 pk en de extra elektrische trekkracht van onderuit is hij gewoon vlot zat.

Vlot en vooral zuinig

Zo sprint hij heel beheerst van nul naar honderd in 9,7 seconden. Tijdens de eerste testritten bleek de Mazda 2 Hybrid in Spaans heuvellandschap veel dynamischer te rijden en strakker te sturen dan je van zo’n compacte gezinsauto met automaat verwacht. Een lekkere rijmachine voor een toeristisch uitje.
Ondertussen houdt hij zich beschaafd. Rond de 1 op 25 gemiddeld brandstofverbruik is zeer haalbaar. Op een testroute met deels binnenwegen en deels stadsverkeer reden we zelfs aanzienlijk zuiniger. Ideaal voor woonwerk verkeer.

Veel ervaring

Mazda leent techniek waar enorm veel ervaring achter zit. Niks mis mee. Ze geven er ook zes jaar garantie op. Tel daarbij op: een verrassend uitgebreide uitrusting, het overzichtelijke digitale dashboard, meer dan voldoende rijcomfort met onder andere prettige stoelen. De kennismaking waard. Kritiekpunt: instappen achter is wat aan de krappe kant. Maar niet al te grote passagiers vinden er vervolgens een fatsoenlijke zitplek.Prijzen vanaf 26.790 euro.

Een overzichtelijk digitaal dashboard (Foto: aangeleverd)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto