Een ingetogen weggedrag (Foto: RvGP)
Een ingetogen weggedrag (Foto: RvGP)

BYD Dolphin: betaalbaar elektrisch rijden

Auto

ALMERE - Het Chinese merk BYD is flink in opmars en lanceert zijn grote troefkaart. De Dolphin is een ‘gezinsformaat’ elektrische auto met een prijs van net onder de 30 mille. Lees: 27 mille met subsidie…

Door Rob van Ginneken

Net als ooit bij Japanse en Koreaanse merken is het even wennen aan het Chinese BYD. Het is dus goed om te weten dat er een enorme industriële macht achter staat, die bijvoorbeeld zelf de accu’s produceert. Voor importeur Louwman - bekend van Toyota en Lexus – reden om het merk te adopteren.
Nieuwste telg is de BYD Dolphin. Een betaalbaarder model dat een brede doelgroep zal aanspreken. Inclusief de ‘gewone’ particuliere kopers. De instapversie heeft meteen redelijk veel in huis, terwijl je na aftrek van de overheidssubsidie zo’n 27 mille neertelt. Ver onder de gemiddelde aanschafprijs van nieuwe gezinsauto’s tegenwoordig.

Aantrekkelijk aanbod

Je koopt een speels vormgegeven, behoorlijk ruime en technisch geavanceerde elektrische auto. Met een standaard al verrassend goede uitrusting. Zijn prestaties (95 pk) liggen dan op vergelijkbaar niveau met een ingetogen benzinemodel. BYD kiest kostenbesparend voor een eenvoudige achteras die dus wat inlevert aan verfijning en dynamiek. Zijn range is 340 kilometer en het laadsysteem is wat lichter dan bij de ‘luxe’ uitvoeringen.
Die komt over een paar maanden. Voor de luxe en hightech versie (die we reden) moet je na aftrek van subsidie 34 mille meenemen. Die levert veel krachtiger prestaties, heeft een groter (427 kilometer) accupakket, kan sneller laden, heeft nog wat meer geavanceerde snufjes en rust op een aanzienlijk verbeterde multilink-achterwielophanging. Een meer volwassen auto. Vergelijken? Er zijn in ons land diverse proefrij centra.

Dolphin flippert lekker

Welke het ook wordt, een Dolphin biedt veel elektrische auto voor zijn geld. Met zijn lengte van vier meter dertig is het een middenklasser hatchback, met prima zitcomfort voorin en voldoende plek voor volwassen passagiers achterin. Gezins- en zakenauto talenten dus. De bagageruimte is met 345 liter bescheiden. Als gezegd: opgewaardeerde versies hebben serieus power. Stap één is 177 pk en daarboven komt zelfs 204 pk. Zeker die laatste lijkt wat overdreven, want hij blinkt vooral uit door een mooie balans tussen opvallend zacht veercomfort en een ingetogen weggedrag. Geen scheurneus dus, wel ruim, volwassen, rijk uitgerust en veilig (vijf EuroNCAP-sterren), zodat je het prima urenlang volhoudt.

Een speels vormgegeven, behoorlijk ruime en technisch geavanceerde elektrische auto (Foto: RvGP)
Een middenklasser hatchback (Foto: RvGP)
Veel elektrische auto voor zijn geld(Foto: RvGP)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto