De ID.2 moet niet duurder worden dan 25 mille. (Foto: Volkswagen)
De ID.2 moet niet duurder worden dan 25 mille. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen komt met elektrische ID.2 ‘voor de gewone man’

Auto

ALMERE - Volkswagen schakelt rap om naar elektrische automodellen. Helaas haken veel mensen budgettair daarbij af, maar daar wordt aan gewerkt. In Hamburg onthulden de Duitsers het vrijwel productierijpe concept voor hun compacte ID.2. De komende pakweg anderhalf jaar wordt die verder bijgepunt en bouwt men aan een enorme fabriek in Spanje. Hét grote nieuws is dat ze de ID.2 onder de 25 mille gaan verkopen.

Door Rob van Ginneken

“Daar gaan we alles aan doen,” benadrukt verkoop topvrouw Imelda Labbé tijdens een interview. “Volkswagen moet ook in de nieuwe mobiliteitswereld het vertrouwde merk voor ‘iedereen’ zijn.”Geen gering uitdaging, want net als veel andere merken dreigen de Duitsers met elektrische modellen vooral de particuliere kopers te verliezen. Daar gaan ze een stokje voor steken. We hebben het over een elektrische auto met ongeveer het formaat van een Polo, maar de interieurruimte van een gezinsauto. Om ook de gewone autokopers vast te houden moet hij onder de 25 mille blijven.Tijdens de presentatie in Hamburg werd duidelijk dat de auto zelf al bijna in de startblokken staat. Om die ‘budget’ prijs voor een elektrische auto te realiseren bouwen ze nu aan fabrieken in Spanje. Relatief gunstige arbeidskosten en vooral zeer grote productie aantallen staan daarbij met stip genoteerd. Bovendien gaan ze zelf accu’s produceren.

Aantrekkelijk ontwerp

In zekere zin gaat Volkswagen terug naar zijn wortels als merk voor het grote publiek. Zoals ooit met de Kever en de Golf. Nog even geduld dus, misschien kunnen eind volgend jaar vast bestellingen worden geplaatst? Indien Imelda Labbé woord houdt wordt het zeker een hit. Hij heeft namelijk meer troefkaarten. De ID.2 oogt als de afgetrainde jonge zoon van de Polo en zal alleen daardoor al meer mensen bekoren dan de ietwat futuristische bestaande ID.3. Hij is 405 centimeter groot, opmerkelijk ruim, bijzonder speels ingericht, voorzien van twee beeldschermen en ook opvallend geavanceerde veiligheids- en elektronische snufjes. Maar is bijvoorbeeld ook gezegend met een verrassend grote bagageruimte van 490 liter.Dat laatste is mogelijk omdat de ID.2 Volkswagen’s eerste ‘elektrische’ wordt met vóórwielaandrijving. Dat schept letterlijk ruimte achterin. De pretfactor is niet vergeten, want hij krijgt volgens Labbé 226 pk mee. “We mikken op een range tot 450 kilometer. De consument vraagt in onze onderzoeken in elk geval ruim 300 kilometer bereik.”

De ID.2 is bijzonder speels ingericht, voorzien van twee beeldschermen. (Foto: Volkswagen)

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto