Wethouder Julius Lindenbergh van wonen: 'Almere Pampus krijgt DNA van onze stad.' (Foto: Maarten Feenstra)
Wethouder Julius Lindenbergh van wonen: 'Almere Pampus krijgt DNA van onze stad.' (Foto: Maarten Feenstra)

Slappe bodem maakt woningbouw Pampus ingewikkeld

Politiek

ALMERE - Slappe grond en getreuzel rond nieuwe verbinding met Amsterdam frustreren de bouw van 25.000 tot 35.000 woningen Almere Pampus. Dat concludeerde Follow the Money (FTM). Wethouder Julius Lindenbergh (VVD) van Wonen zegt in een reactie op het FTM-artikel dat bouwen in Pampus inderdaad best lastig is: “Maar we weten binnenkort door gedegen bodemonderzoek waar we wel en niet kunnen bouwen in Pampus.”

Door Robert Mienstra

“Er wordt tientallen meters diep onderzoek gedaan”, vertelt Lindenbergh. “Uit die onderzoeken zal blijken waar goed gebouwd kan worden, waar bos moet komen en waar bijvoorbeeld waterpartijen. Het zou kunnen zijn dat op een aantal plaatsen meer hoogbouw moet komen.”
Dat laatste zal in de nieuwe wijk geen probleem zijn. Gebouwen zoals de nieuwe HIGHnote in het centrum van Stad naast het stadhuis moeten ook in Pampus mogelijk zijn. De wethouder benadrukt dat bouwen in Pampus ingewikkeld ligt, maar dat met de onderzoeken problemen met de bouw voorkomen kunnen worden. “In de Regenboogbuurt hebben we last van forse bodemdaling en verzakkingen. De oorzaak daarvan is dat de rivier de Eem daar vroeger liep. Maar bij de bouw van de Regenboogbuurt werden dat soort intensieve bodemonderzoeken nog niet gedaan. Met nieuwe inzichten zou de Regenboogbuurt nu welllicht anders ingericht zijn.”

30.000 woningen

Het aantal van ongeveer 30.000 woningen in Pampus kan met alle nieuwe inzichten gerealiseerd worden, verwacht de wethouder. “De oude loop van de Eem veroorzaakt ook de problemen in Pampus. De rivier liep daar duizenden jaren geleden met tal van vertakkingen en stond zelfs aan de basis van het IJ in Amsterdam.

Echt Almeers

Met Pampus zal het aantal woningen in Almere met een derde vergroot worden. “Let wel, het wordt niet Amsterdam Pampus, maar Almere Pampus”, zegt Lindenbergh. “Een stadsdeel met Almeers DNA, gevarieerde woningbouw voor alle doelgroepen, groen en water, en met alle nodige voorzieningen. Waarbij ieder stadsdeel in Almere een eigen karakter heeft. Ik ga er vanuit dat er ook gewoon busbanen komen. Als Pampus gebouwd is, zal het er voelen als een echte Almeerse kern, wel met een grote woningdichtheid.”

IJmeerverbinding

De aanleg van de IJmeerverbinding is een keiharde eis van de gemeente Almere en de provincie Flevoland. “Als die er niet komt, wordt Pampus niet gebouwd”, stelt Lindenbergh. “Almere ligt bijna op een eiland met twee ontsluitingen naar het oude land: de Hollandse brug en de Stichtse Brug. En met één OV-verbinding. Zonder de IJmeerverbinding zal het verkeer vastlopen en de perrons overvol worden. Bovendien is er nu geen geld voor verbreding van de Stichtse Brug en de A27. Die plannen zijn op de lange baan geschoven.”

Eerste schep

In 2025 moet de strategische verkenning, die de gemeente in Pampus laat doen, klaar zijn. “Het Rijk investeert daar miljoenen in, dus in Den Haag wordt het nieuwe stadsdeel echt serieus genomen”, zegt Lindenbergh. “Het duurt sowieso minimaal vijf jaar voordat de eerste schep de grond in gaat. We kunnen dus in Pampus de eerste huizen gaan bouwen nog voordat de IJmeerverbinding er is. Maar… over de realisatie van die verbinding moet dan wel absolute zekerheid zijn vanuit Den Haag.”

Uit de krant

Politiek

112

Uit

Sport

Wonen

Auto